Jdi na obsah Jdi na menu
 


Digitální vzdělávání

Mateřská škola Drslavice, příspěvková organizace, okres Uherské Hradiště

DIGITÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ V PŘEDŠKOLNÍM VĚKU

V souladu s RVP PV

Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV), realizovaný Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, ve svých výzvách podporuje digitální vzdělávání. V aktuální výzvě Šablony II nabízí mateřským školám možnost zakoupit pro děti ICT techniku k rozvíjení digitálních kompetencí. S připravovanými změnami RVP pro předškolní vzdělávání přichází do mateřských škol potřeba rozvíjet u dětí základy algoritmizace, logického a informatického myšlení.  Je třeba se zaměřit na rozvoj digitálních kompetencí a rozvinout nejen oblast ICT, ale zaměřit se komplexně na všechny důležité dovednosti dětí předškolního věku.

Každá mateřská škola by se měla snažit držet krok s technickým a společenským vývojem. IT technologie jsou dnes běžnou součástí světa okolo nás. Naším cílem je, aby se děti s nimi naučily zacházet tak, aby jim byly k prospěchu a uměly se vyhnout rizikům.

MULTRIBOARD – INTERAKTIVNÍ DISPLEJ

Od září 2020 má naše jednotřídní mateřská škola IT vybavení pro vzdělávací činnosti. Výukový dotykový panel MultiBoard o velikosti 80 x 130 cm na pojízdném stojanu funguje jako velký tablet. Na rozdíl od interaktivní tabule nepotřebuje notebook ani dataprojektor ani plátno. Obsluha je velmi jednoduchá ( díky technologii „All-in-One“), protože se jednotlivé komponenty nemusí sehrávat a nastavovat. Panel se pouze připojí do zásuvky a zapne tlačítkem jako běžný přístroj. K vybavení patří mikrofon, tiskárna, přenosná bezdrátová klávesnice. Mikrofon slouží pro logopedické činnosti s dětmi. Panel má tako WIFI připojení na internet. Na rozdíl od stolního PC nebo notebooku děti při jeho ovládání stojí a pohybují se a může s ním pracovat i několik dětí  ( 2-3) současně. Při činnosti děti spolu komunikují, domlouvají se na postupu a společně prožívají úspěšný nebo neúspěšný průběh činnosti.  V panelech jsou nainstalovány výukové programy – Logopedie, kreslící program Easy Note, Angličtina, soubor Chytré dítě a výběr programů z interaktivní školičky Barevné kamínky. Paní učitelky mohou dále přímo využívat volně přístupné vzdělávací programy z internetu, které mohou cíleně zakomponovat do řízených činností TVP.

 Do třídy byl pořízen digitální fotoaparát, aby si děti samy mohly vyfotografovat své výrobky nebo stavby a za pomoci učitelky si je uložit do své složky přímo v panelu, a tak podpořit své sebevědomí a sebedůvěru.

Paní učitelky se nyní aktuálně zabývají i riziky využívání panelu MultiBoard v TVP, která budou začleněna do evaluačního plánu ŠVP.

ELEKTRONICKÁ STAVEBNICE BOFFIN 100, 300

Pro podporu technického myšlení dětí a seznamování s jednoduchými fyzikálními principy – „jak věci fungují“ jsme nejstarším dětem v MŠ pořídili základní sady elektronické stavebnice BOFFIN 100 a dětem školní družiny  BOFFIN 300.

Elektronická stavebnice BOFFIN 100 obsahuje 30 součástek. Základem je deska, na kterou se jednotlivé součástky jednoduše nacvakávají. Se stávajícími součástkami lze vymyslet stovky dalších projektů, které nejsou popsány v manuálu nebo se můžou kombinovat se součástkami a projekty z ostatních stavebnic Boffin.

 Ze stavebnice Boffin 100 lze sestavit tyto projekty:

  • Lampička
  • Větrák
  • Poplach
  • Siréna
  • Pojistka
  • Zvonek
  • Hlasem nebo světlem ovládanou žárovku
  • Detektor odrazu a dalších celkem 100 projektů, které jsou podrobně popsány v přiloženém návodu.

Děti se podle plánků učí sestavit jednoduché fyzikální sestavy a odměnou při správném sestavení je fungování – svítí světýlko, točí se vrtulka, ozývá se zvuk. Při hře si procvičují i barvy a prostorové představy – který díl patří úplně dolů, který nad něj, vedle, vpravo, vlevo. Dále početní představy – různý počet kolíků na dílech stavebnice apod. Stavebnice také vede děti k pořádkumilovnosti a dodržování daných pravidel – po hře musí dílky složit do krabice a vytáhnout tužkové baterie z napájecího dílu.

Elektronická stavebnice BOFFIN 300 obsahuje 60 součástek, z nichž lze sestavit projekty:

  • Detektor lži
  • Rádio
  • Vodní poplach
  • Měřič tlaku
  • Detektor pohybu
  • Měřič odporu
  • Zvukovou vlnu
  • Laser a dalších celkem 300 projektů

ROBOTICKÁ MYŠ

Robotická myš je programovatelný robot a zároveň dalším stupněm ve vzdělávání základů programování.

Pomáhá dětem snadno pochopit, co je to algoritmus, jak ho naprogramovat a následně zhodnotit.  Práce s ní podporuje u dětí vnímání prostorové orientace a rozvíjení jemné motoriky. Má kompaktní design.

Robotická myš:

  • Motivuje děti ke hře
  • Přispívá k rozvoji verbální komunikace
  • Přispívá k rozvoji sociálního cítění v kolektivu

Děti mohou naprogramovat myšce pohyby podle karet a pomocí barevných tlačítek a pak ji sledují, jak se pohybuje. Myška vydává zvuky, svítí, pohybuje se dvěma rychlostmi.  Zpětnou vazbou je daný pohyb myšky, zda cestu zvládne bez překážek.

ALBI TUŽKA

Albi tužka je unikátní vzdělávací koncept, díky kterému se děti zábavnou a poutavou formou dozví spoustu zajímavých a užitečných informací.

Elektronická tužka slouží jako čtečka speciálního kódu, který je ukryt přímo na stránkách knih. Díky této technologii tužka dokáže předčítat text, který je v knize vytištěn i ten, který je skryt pod ikonami či obrázky. V knížce naleznete velké množství informací, vědomostí, postřehové hry. Výhodou je, že jedna elektronická tužka funguje na všechny knížky z edice Kouzelné čtení.

Tužka má i doplňkové funkce. Může se používat jako MP3 přehrávač nebo USB paměť. Tužka má také funkci pro záznam zvuku.

Knížky k Albi tužce:

  • Svět zvířat
  • Atlas světa
  • Česká republika
  • Anglický obrázkový slovník
  • Hravé učení
  • Lidské tělo
  • Večerníčkovi pohádky
  • Zpívánky I.
  • Hravá anglická slova
  • Moje první písmena
  • Hravé české dějiny I.
  • Když roboti brebentí
  • O perníkové chaloupce
  • Německý obrázkový slovník
  • Planeta zvířat
  • Náš les
  • Vesmír
  • Můj stát
  • Hra do auta
  • Na farmě
  • Cesta kolem světa

BEE BOT

Tato didaktická pomůcka je vhodná pro rozvoj logického myšleníprostorové orientace a plánování. Robotická Bee-Bot Včelka je vyrobena z pevného a odolného materiálu, její obsluha je jednoduchá a díky velkým tlačítkům s ní mohou pracovat již děti od tří let. Pohybuje se po hladké podložce ve čtyřech směrech a lze ji naprogramovat na sekvenci až 40 kroků. Pro zpětnou vazbu je Bee-Bot vybaven reproduktorem a LED diodami, díky čemuž je přístupnější i pro děti se zvláštními sluchovými či zrakovými potřebami.

Robotická včelka:

  • podporuje jemnou motoriku
  • posiluje koncentraci pozornosti dítěte
  • je vhodná pro praktickou výuku základů programování

ROBOBLOQ QOBO

Robobloq Šnek Qobo je programovatelná hračka pro děti od 3-8 let. Pomáhá se základy programování hravou formou. Qobo svítí pestrými barvami a umí také zahrát zvuk nebo melodii. Dokonce děti naučí i pár slovíček anglicky. Doprovází děti, když se učí kódovat. Jeho hlavní výhodou je, že může bavit děti bez dalších elektronických zařízení a zároveň rozvíjet své dovednosti. Děti se mohou naučit tzv. blokové programování jelikož má Qobo možnost propojení s počítačem. Hračku propojíte s PC jednoduše pomocí párovacího kabelu, který je součástí balení.

STEAM výukový systém:

  • děti se učí hrou
  • osvojení si přemýšlení v cizím jazyce
  • zlepšení motorické vlastnosti při tanci a logické myšlení
  • rozvoj kreativity a samostatného myšlení

Dodatkové mapy ke stažení:

  • mapa světa
  • mapa s dinosaury
  • mapa vesmír
  • mapa moře

Robobloq Qobo Math Cards:

  • matematické kartičky určené ke šnekovi Robobloq Qobo
  • základy počítání a gramatiky, rozvoj logického myšlení a jazykové dovednosti
  • poznávání čísel 0-9 a znaméka + - < > =

BOTLEY CODING ROBOT

Botley představuje snadný a zábavný způsob kódování. Děti od 5 let mohou začít kódovat během několika minut. Díky novým funkcím si děti užijí mnoho zábavy. Bez obrazovky a ideální pro začínající i zkušené mladé kodéry. Botleyho můžete přeměnit na vlak, policejní vůz, ducha a mnoho dalších!

  • možnost kódování pomocí ovladače
  • programovací set 77 dílků
  • naprogramování až 150 kroků v 6 směrech
  • získávání STEM dovedností
  • hudební a světelné signály

MIKROSKOP LEVENHUK DTX 500 LCD

Digitální mikroskop DTX 500 LCD s vestavěným LCD displejem vám umožňuje studovat preparáty při zvětšení 20x až 500x a výsledky své práce ukládat v obrazovém nebo video formátu na kartu microSD. Osm vestavěných LED žárovek rovnoměrně osvětluje pracovní plochu a zajišťuje minimální spotřebu energie. Osvětlovací systém je vybaven regulací jasu.

USB DIGITÁLNÍ MIKROSKOP

Digitální mikroskop umožňuje detailní pozorování zkoumaného předmětu. Digitální mikroskopy otevřou makro svět zkoumavým dětem a nadšeným amatérům, a lze je využívat v mnoha oblastech např. v kosmetice, kadeřnictví, u techniků, elektroinženýrů a pod. K mikroskopům máme nainstalovaný software v notebooku, dále budeme zakupovat tablety, které budou umožňovat zkoumání digitálním USB mikroskopem i venku. S mikroskopy pracují jak děti v MŠ, tak žáci v naší ŠD.